Workshopy

Jak na komunikaci vědy

Rádi byste se zdokonalili v komunikaci vědy? Zajímá vás, jak popularizovat vědu s podporou UP, jak komunikovat s novináři, jak efektivně spolupracovat s PR pracovníky či co umí vědecká grafika?

Univerzita Palackého v rámci posílení agendy popularizace vědy připravuje pro své vědkyně a vědce workshopy, které pokrývají velké množství oblastí komunikace vědy. Během letního semestru 2025 jich proběhlo šest a na zimní semestr se chystají další.

Pokud byste měli zájem o nějaké konkrétní téma, neváhejte kontaktovat popularizátorku vědy:

Mgr. Vendula Lužná, Ph.D.
tel.: +420 731 648 836
e-mail: vendula.luzna@upol.cz

Uskutečněné workshopy

Mediální trénink pro vědce – Jak dělat vědecké PR pro televizní novináře?

Jak úspěšně prodávat vědecké výsledky do televize nebo rozhlasu? Jaká témata se pro televizní zpracování hodí a jak dostat na obrazovky i ta ostatní? Co novináře zaručeně nadchne a co určitě odradí? Jak načasovat oslovení redakce? Funguje exkluzivita? Co si předem připravit a jak předem připravit autory výzkumu? S jakými limity musíte počítat a co nikdy novinářům nevěřit? Pomocí příkladů z vlastní praxe na tyto otázky odpověděl lektor Martin Tyburec, který působil například ve vědecké redakci České televize.

Účastníci se dozvěděli, jak se zástupci médií, jak se připravit na vystoupení před kamerou nebo rozhlasovým mikrofonem, na co si dát pozor a co určitě nedělat a neříkat. Během workshopu si vědci a vědkyně vyzkoušeli čtyři základní formáty televizního/rozhlasového rozhovoru: reportáž, telemost (živý vstup), pozvání do studia a rozhovor přes video call. 

Jak na správnou komunikaci vědy v médiích?

Intenzivní celodenní workshop zaměřený na komunikaci vědy s médii provedl účastníky světem médií a připravil je na komunikaci s novináři. Lektorka Martina Kurfirstová, zástupkyně šéfredaktorky portálu Vědavýzkum.cz, která více než 10 let školí mediální a vědeckou komunikaci se zaměřila například na to, jak pracovat s tiskovou zprávou, sociálními sítěmi i AI, aby byla vědecká komunikace co nejefektivnější.

Jak a proč popularizovat vědu? Základní workshop v popularizaci vědy

Proč je důležité efektivně komunikovat vědu? Kde všude výzkum komunikovat a jaké zvolit prostředky pro různé komunikační platformy? Na tyto otázky odpověděl workshop pro ty, kteří s komunikací vědy teprve začínají. 6. května v Pevnosti poznání si pod vedením Barbory Šmidové, popularizátorky vědy na Univerzitě Karlově a event manažerky projektu Zeptej se vědce, účastníci také vyzkoušeli napsat titulek pro bulvární, ekonomická či lifestylová média.

Workshop v komunikaci vědy pro pokročilé zaměřený na přírodní vědy

V polovině dubna proběhl workshop zaměřený na tvorbu popularizačního obsahu a efektivní komunikaci témat z oblasti přírodních věd. V průběhu odpoledne jsme se zaměřili na to, jak ve vědeckém bádání hledat příběh a přizpůsobit jej různým cílovým skupinám, jak pracovat s umělou inteligencí, či kde hledat kvalitní audiovizuální podklady.

Workshop zaměřený na seniorní vědce, kteří již mají s komunikací vědy zkušenosti, vedla Tereza Mašínová – bývalá mikrobioložka se vydala na dráhu komunikátorky vědy a nyní působí jako redaktorka portálu VědaVýzkum.cz, je spoluautorkou dětské knihy Pratuří pohádky, která přibližuje příběh milovické rezervace velkých kopytníků, a vítězkou národního kola soutěže FameLab. Spoluzaložila také platformu SciComHub, jejímž cílem je propojovat všechny, kdo se zajímají o komunikaci vědy.

Od výzkumu k veřejnosti: Efektivní popularizace humanitních věd

Jak na komunikaci humanitních věd odpověděla v dubnu také PRistka a spoluzakladatelka platformy SciComHub Zuzana Hubičková. Přítomní vědci z filozofické, pedagogické i právnické fakulty si vyzkoušeli, jak srozumitelně a poutavě komunikovat výzkum směrem k médiím i veřejnosti. Lektorka představila úspěšné příklady komunikace vědy a vysvětlila, jak efektivně spolupracovat s novináři a PR odborníky, kteří na vědeckou komunikaci nahlížejí odlišnou optikou.

Jak na popularizaci vědy v projektech

Seminář určený všem vědkyním a vědcům, kteří mají součástí svých vědecko-výzkumných projektů povinnou komunikaci vědy a neví si rady, jak ji uchopit a v čem jim může univerzita pomoci, proběhl 25. 3. 2025. Pod vedením popularizátorky vědy Venduly Lužné byly dvěma desítkám účastníků představeny všechny možnosti, jak se zapojit do popularizace vědy s podporou UP. 

Dvě hodiny trvající seminář pokrýval témata jako komunikace s médii či prostřednictvím sociálních sítí, možnosti zapojení do akcí pro veřejnost i audiovizuální formy popularizace vědy. Účastníci dostali také seznam kontaktů, na něž se mohou obracet o pomoc s diseminací svých vědecko-výzkumných aktivit.

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)