Academic Ranking of World Universities (ARWU)

Šanghajský žebříček

Žebříček ARWU je nejstarším mezinárodním žebříčkem vysokých škol na světě, poprvé byl publikován v roce 2003. Původně vznikal na Šanghajské univerzitě, od roku 2009 ho zpracovává společnost Shanghai Ranking Consultancy. Soustředí se především na vědeckou a výzkumnou úroveň institucí, volí jinou metodiku než například THE World University Rankings a QS World University Rankings. Pro hodnocení světových univerzit využívá ARWU šest ukazatelů, včetně počtu článků publikovaných v časopisech Nature a Science i citačního ohlasu publikací. Sleduje mimo jiné také počet nejcitovanějších vědců v databázi Highly Cited Researchers či počet nobelistů spjatých s danou institucí.

Univerzita Palackého do ARWU poprvé pronikla v roce 2017, kdy byl kromě TOP 500 univerzit zveřejněn i seznam univerzit zařazených na 501. až 800. pozici. Univerzita Palackého v něm obsadila 601. až 700. pozici. Ve stejné kategorii se nachází také Masarykova Univerzita a ČVUT, z českých univerzit si nejlépe vede Univerzita Karlova na 201. až 300. místě.

Kromě globálního hodnocení byly zveřejněny také žebříčky univerzit v 52 předmětech v přírodních vědách, technických vědách, vědách o živé přírodě, lékařských vědách a společenských vědních oborech. Celkově bylo hodnoceno více než 4000 vysokých škol. Univerzita Palackého se mezi nejlepší pětistovku probojovala u šesti oborů, a to ve fyzice, zemědělských vědách, biologických vědách, chemii, technických vědách zaměřených na environmentální problematiku a farmaceutických vědách.

celkové pořadípočet umístění
v jednotlivých
oborech
Karlova univerzita v Praze201.–300.20
Univerzita Palackého v Olomouci601.–700.6
Masarykova univerzita v Brně601.-700.6
ČVUT601.–700.5

Podrobné informace zpracované do tabulek jsou k dispozici ZDE.