Workshopy

Jak na komunikaci vědy – jarní série workshopů

Rádi byste se zdokonalili v komunikaci vědy? Zajímá vás, jak popularizovat vědu s podporou UP, jak komunikovat s novináři, jak efektivně spolupracovat s PR pracovníky či si chcete vyzkoušet projev před kamerou?

Popularizátorka vědy připravila pro vědkyně a vědce jarní sérii workshopů, která pokrývá velké množství oblastí komunikace vědy. Stačí si vybrat podle zaměření, zkušeností a oboru výzkumu. Prosím, volte pečlivě takový workshop, který vám přinese co nejvíce užitku. Pokud se naplní kapacita a bude velká poptávka po některém z nabízených témat, není problém workshop zopakovat v dalším termínu.

Před každým setkáním dostanete ještě podrobné informace e-mailem. V registračních formulářích můžete též vyplnit, na co byste se chtěli v rámci setkání zaměřit konkrétně ­– využijte této možnosti. Cílem školitelů je, aby workshopy byly opravdu přínosné.

Pro bližší informace neváhejte kontaktovat popularizátorku vědy:

Mgr. Vendula Lužná, Ph.D.
tel.: +420 731 648 836
e-mail: vendula.luzna@upol.cz

Workshop v komunikaci vědy pro pokročilé zaměřený na přírodní vědy

14. 4. 14:00–16:30
Pevnost poznání, malý sál, 2. patro

Praktický workshop se zaměří na tvorbu popularizačního obsahu a efektivní komunikaci témat z oblasti přírodních věd. Společně se podíváme na to, jak ve vědeckém bádání hledat příběh a přizpůsobit jej různým cílovým skupinám. Ukážeme si, jak může při popularizaci vědy pomoci umělá inteligence, kde hledat kvalitní vizuální podklady nebo jak strukturovat popularizační texty. Na příkladech dobré praxe si představíme ověřené strategie, jak vědu přiblížit široké veřejnosti.

Workshop povede Tereza Mašínová – bývalá mikrobioložka, která se vydala na dráhu komunikátorky vědy. Působí jako redaktorka portálu VědaVýzkum.cz, je spoluautorkou dětské knihy Pratuří pohádky, která přibližuje příběh milovické rezervace velkých kopytníků, a vítězkou národního kola soutěže FameLab. Založila platformu SciComHub, jejímž cílem je propojovat všechny, kdo se zajímají o komunikaci vědy.

Workshop je primárně určený pro vědkyně a vědce, kteří již mají s komunikací vědy zkušenosti.

Kapacita je 15 účastníků.

Registrace

Od výzkumu k veřejnosti: Efektivní popularizace humanitních věd

15. 4. 13:00–15:30
děkanát FF UP, Křížkovského 10, zadní trakt, 2. NP, místnost č. 2.25 -  hned naproti schodům

PRistka a spoluzakladatelka platformy SciComHub Zuzana Hubičková ukáže, jak srozumitelně a poutavě komunikovat výzkum směrem k médiím i veřejnosti. Zaměří se na specifika popularizace humanitních věd, představí úspěšné příklady a vysvětlí, jak efektivně spolupracovat s novináři a PR odborníky, kteří na vědeckou komunikaci nahlížejí odlišnou optikou. Účastníci si osvojí základy psaní přesvědčivé tiskové zprávy a objeví různé strategie, jak své poznatky co nejlépe prezentovat.

Kapacita je 15 účastníků.

Registrace

Jak a proč popularizovat vědu? Základní workshop v popularizaci vědy

6. 5. 14:00–16:00
Pevnost poznání, Laudonův sál

Proč je důležité efektivně komunikovat vědu? Kde všude vědu komunikovat a jaké zvolit prostředky? Jaké zákonitosti má popularizace vědy na sociálních sítích? Na tyto otázky odpoví workshop pro ty, kteří s komunikací vědy teprve začínají a neví, jaký komunikační kanál či jazyk zvolit. Workshop se dotkne také popularizace výzkumu pro laické publikum na živých akcích, jako je Noc vědců, Veletrh vědy či panelové debaty. Během setkání si vyzkoušíte popularizovat svůj konkrétní výzkum a seznámíte se s příklady dobré i špatné praxe.

Workshop povede Barbora Šmídová, popularizátorka vědy na Univerzitě Karlově a event manažerka projektu Zeptej se vědce.

Kapacita je 20 účastníků.

Registrace

Jak na správnou komunikaci vědy v médiích?

20. 5. 10:00–16: 00

Intenzivní workshop zaměřený na komunikaci vědy s médii vás provede světem médií a připraví Vás na komunikaci s nimi. V rámci dne se seznámíte s následujícími tématy:

  • Science communication – Proč je vědecká komunikace tak důležitá? Naučíte se zásadní principy, jak efektivně komunikovat s různými cílovými skupinami, včetně příkladů dobré i špatné praxe.
  • Typy médií a rytmus jejich práce – deník chce jiné věci než měsíčník, tištěná média jiné podklady než elektronická. Správný podklad je základem pro zveřejnění informace.
  • Jaké kanály a formy komunikace využít – Vím-li, koho chci oslovit, musím vědět, kde ho najdu (vhodný komunikační kanál) a co a jakou formou mu chci něco sdělit (liší se dle věku, vzdělání atd.)
  • Základní formy mediální komunikace – tisková zpráva, rozhovor, vstup na kameru či mikrofon, posty na sociálních sítích, atd. Co je správně, co je přijatelné a co raději nedělat?
  • Současné trendy v marketingové komunikaci – Jak a co komunikovat? Prozkoumáme digitalizaci komunikace, využití AI, a efektivitu textu vs. obrázků a videí. Zábavné formy komunikace? Dozvíte se, jak a proč je využít.
  • Sociální sítě – Jaký je jejich význam v marketingové strategii? Probereme, proč a jak je používat, a jak se liší tvorba obsahu pro různé platformy jako FB, LinkedIn, X (Twitter) a vizuální média.

Workshopem provede Martina Kurfirstová, zástupkyně šéfredaktorky portálu VědaVýzkum.cz, který poskytuje nezávislé informace z oblasti vědy, výzkumu, inovací, transferu i vědní politiky. V minulosti pracovala jako PR a marketingový poradce primátora města Plzně a ministra vnitra, působila kromě jiného jako tisková mluvčí Pojišťovny Generali a.s., či jako marketing manažer spol. Nestlé, kde zodpovídala za komunikační a mediální kampaně. Téměř 25 let se věnuje PR a marketingu ve vlastní společnosti ImaginePR, s.r.o. Více než 10 let školí soukromé osoby i zaměstnance firem v oblasti masové a mediální komunikace, rétoriky a dalších souvisejících témat.

Workshop je určen spíše pro postdocy a vědecké pracovníky, motivovaní doktorandi jsou však vítáni.

Kapacita je 20 účastníků.

Program: 10:00–12:00, pauza na oběd, 13:00–16:00 (včetně coffee breaku).

Registrace

Mediální trénink pro vědce - Jak dělat vědecké PR pro televizní novináře?

29. 5. 13:00 - 17:00, Zbrojnice, Oddělení audiovizuální produkce

Jak úspěšně prodávat vědecké výsledky do televize nebo rozhlasu? Jaká témata se pro televizní zpracování hodí a jak dostat na obrazovky i ta ostatní? Co novináře zaručeně nadchne a co určitě odradí? Jak načasovat oslovení redakce? Funguje exkluzivita? Co si předem připravit a jak předem připravit autory výzkumu? S jakými limity musíte počítat a co nikdy novinářům nevěřit? Pomocí příkladů z vlastní praxe se na tyto otázky pokusí odpovědět lektor Martin Tyburec. 

Dozvíte se, jak se zástupci médií jednat, jak se připravit na vystoupení před kamerou nebo rozhlasovým mikrofonem, na co si dát pozor a co určitě nedělat a neříkat. Během workshopu si vědci vyzkouší čtyři základní formáty televizního/rozhlasového rozhovoru: reportáž, telemost (živý vstup), pozvání do studia a rozhovor přes video call

Workshop je určen jak pro pro vědce a vědkyně, kteří dosud nevystupovali v televizi/rozhlasu tak pro ty, kteří již mají ojedinělou zkušenost a chtějí se ve svém vystupování zlepšit.

Martin Tyburec pracoval jako reportér a vědecký redaktor České televize, moderoval v Televizi Seznam. Krátce pracoval i v oddělení marketingu a PR společnosti Člověk v tísni. Vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. Nyní působí jako vedoucí marketingu a komunikace ve společnosti ADVACAM. Moderuje také podcast Národního institutu pro výzkum rakoviny, Mezi buňky.


Uskutečněné workshopy

Jak na popularizaci vědy v projektech

Seminář určený všem vědkyním a vědcům, kteří mají součástí svých vědecko-výzkumných projektů povinnou komunikaci vědy a neví si rady, jak ji uchopit a v čem jim může univerzita pomoci, proběhl 25. 3. 2025. Pod vedením popularizátorky vědy Venduly Lužné byly dvěma desítkám účastníků představeny všechny možnosti, jak se zapojit do popularizace vědy s podporou UP. 

Dvě hodiny trvající seminář pokrýval témata jako komunikace s médii či prostřednictvím sociálních sítí, možnosti zapojení do akcí pro veřejnost i audiovizuální formy popularizace vědy. Účastníci dostali také seznam kontaktů, na něž se mohou obracet o pomoc s diseminací svých vědecko-výzkumných aktivit.

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)